Większość ludzi podchodzi bardzo nieufnie do wind. Wsiadając do niewielkiego pomieszczenia, które porusza się w górę i w dół w wąskim szybie, mamy często czarne myśli. W naszych głowach powstają nieciekawe scenariusze wypadków, które mogą się przydarzyć podczas podróży windą. Fundamentem tych lęków jest połączenie dwóch wywołujących niepokój czynników: wysokości oraz małej przestrzeni, w której jesteśmy zamknięci. Czy jednak słusznie boimy się nieszczęśliwych wypadków podczas jazdy windami? W dzisiejszym wpisie przedstawimy Państwu, w jaki sposób nowoczesne dźwigi osobowe są zabezpieczane przed upadkiem, dzięki czemu podczas kolejnej jazdy windą, będą mogli się Państwo poczuć naprawdę spokojnie i bezpiecznie.
W jaki sposób nowoczesne windy są zabezpieczane przed upadkiem?
Windy osobowe są według aktualnych statystyk jednym z najbezpieczniejszych środków transportu. Dzieje się tak, ponieważ producenci instalują w nich automatyczne systemy hamowania. Systemy te są wyposażone w wiele czujników ruchu, które są odpowiedzialne za kontrolowanie i raportowanie prędkości, z jaką porusza się kabina w górę i w dół. Jeżeli chociaż jeden z takich czujników wykryje zwiększoną prędkość ruchu kabiny, natychmiast włączane są automatyczne hamulce i winda zostaje unieruchomiona.
Jak działa automatyczny system hamowania?
Każda winda to skomplikowane i złożone urządzenie, które musi być wyposażona w specjalne urządzenia zapobiegające upadkom. Są to systemy hamowania, dzięki którym kabina nie może swobodnie spadać ani niekontrolowanie poruszać się w górę. Automatyczne systemy hamowania składają się z kilku podstawowych elementów: czujników ruchu, ograniczników prędkości, zderzaków i chwytaczy. Te ostatnie montowane są na ramie kabiny i są wyzwalane przez ogranicznik prędkości za pomocą specjalnej linki, kiedy kabina osiągnie zbyt dużą prędkość, zaciskają się na prowadnicach, utrzymując na nich całą kabinę. Ograniczniki prędkości są także odpowiedzialne za wyłącznie zespołu napędowego, gdy przez jeden z czujników wykryta zostanie nadmierna prędkość kabiny. Zderzaki są zaś montowane pomiędzy dnem szybu a podłogą kabiny. Znajdują się więc na końcu toru jej jazdy i w razie wypadku skutecznie zatrzymują opadającą kabinę i amortyzują jej upadek. Pod koniec XX wieku do konstrukcji wind wprowadzono także zabezpieczenie chroniące przed osiąganiem nadmiernej prędkości w kabinie, która jedzie w górę.
Jak testuje się bezpieczeństwo wind?
Przed rozpoczęciem sprzedaży konkretnego modelu windy, producenci dokładnie sprawdzają poziom bezpieczeństwa, jaki zapewnia ona swoim pasażerom. Wszelkie testy bezpieczeństwa oraz sprawdzanie wydolności i sprawności automatycznych systemów hamowania odbywają się w wysokich wieżach wybudowanych specjalnie do testowania dźwigów. Takie wieże pozwalają na testowanie wind w warunkach rzeczywistych, dzięki czemu możliwe jest zapewnieniem coraz większego bezpieczeństwa pasażerom.