Jednym z najważniejszych parametrów każdej windy, czy to osobowej, czy towarowej, jest jej udźwig, a więc dopuszczalna masa pasażerów lub przewożonego ciężaru, która pozwala na płynne przemieszczanie i zatrzymywanie windy oraz zapewnienie bezpieczeństwa transportu. Udźwig jest związany bezpośrednio z konstrukcją windy, jej wymiarami, napędem oraz przeznaczeniem dźwigu.
Udźwig nominalny a udźwig obliczeniowy
Do określenia parametrów ciężaru, jaki może przewozić dana winda, używa się pojęcia udźwigu obliczeniowego oraz udźwigu nominalnego. Udźwig obliczeniowy jest ustalany na etapie obliczeń wytrzymałościowych i stanowi maksymalną masę osób lub towarów na określonej powierzchni kabiny. Udźwig nominalny to oznaczenie, które spotykamy w dźwigach osobowych – określa maksymalną liczbę osób i kilogramów, którą winda może przewozić. W windach towarowych udźwig nominalny a udźwig obliczeniowy mogą się nieco różnić, a w windach osobowych będzie to najczęściej ta sama wartość.
Czy przeciążona winda ruszy?
Nowoczesne windy mają czujniki, które nie tylko uniemożliwiają poruszanie się przeciążonej windy, ale również wskazują, jaki procent udźwigu został już wykorzystany. Nie trzeba więc dokonywać w głowie obliczeń i szacować masy ciała pasażerów – w niektórych windach wskaźnik dotyczący udźwigu aktualizuje się na wyświetlaczu, co jest wygodnym oznakowaniem dla jej użytkowników.
Konserwacja warunkiem bezpieczeństwa
Regularna konserwacja i sprawdzanie funkcjonowania mechanizmów windy jest konieczne, aby zachować bezpieczeństwo przewożenia przez windę, nawet w nowoczesnych dźwigach, które same wykrywają nadmierny udźwig i nie ruszą przeciążone. W starych windach, w kilkudziesięcioletnich wieżowcach, regularny i profesjonalny serwis jest jeszcze bardziej potrzebny. Sprawdzona przez ekspertów winda będzie działać bez przestojów i będzie doskonałym ułatwieniem codziennego funkcjonowania dla wszystkich użytkowników.