Dźwig towarowo-osobowy – krótka specyfikacja

Urządzenia dźwigowe to nie tylko wielkie żurawie wieżowe znane z budów czy często spotykane dźwigi samochodowe, ale także różnego rodzaju windy. Działają one na podobnej zasadzie co inne urządzenia transportu bliskiego i są powszechnie używane w budynkach mieszkalnych, obiektach użyteczności publicznej czy siedzibach różnych instytucji.

Wśród różnych typów wind szczególną pozycje zajmują dźwigi towarowo-osobowe. Urządzenia takie są dość często spotykane w budynkach przemysłowych, a także m.in. w rozmaitych obiektach handlowych lub szpitalach. Zobaczmy, czym charakteryzują się windy towarowo-osobowe.

 

Charakterystyka wind towarowo-osobowych

Windy towarowo-osobowe łączą możliwość przewozu różnych ładunków z obecnością ludzi. Ich konstrukcja jest przystosowana do zwiększonych obciążeń, a jednocześnie są one wyposażone we wszystkie elementy zapewniające bezpieczeństwo przewożonych osób.

Dźwigi towarowo-osobowe są grupą bardzo różnorodną. Spotyka się konstrukcje przeznaczone do transportu niewielkich ładunków wraz z pilotującymi je osobami, np. pojedynczych palet przewożonych na ręcznych wózkach paletowych. Są również windy towarowo-osobowe, które pomieszczą wózek widłowy wraz z paletą, a także takie gdzie można załadować jednorazowo nawet kilka lub kilkanaście palet.

Wśród dźwigów towarowo-osobowych znajdziemy urządzenia o wszystkich typach napędu. Stosuje się tradycyjny napęd elektryczny, który współpracuje z układem ciernym lub bębnowym. Najczęściej spotyka się dźwigi, gdzie silnik elektryczny napędza tarczę cierną, a olinowanie utrzymuje kabinę dźwigu i przeciwwagę. Poza windami z napędem elektrycznym są używane także dźwigi o napędzie hydraulicznym. Za podnoszenie i opuszczanie kabiny są wówczas odpowiedzialne wielostopniowe siłowniki hydrauliczne.

Dźwigi służące także do przewozu osób muszą gwarantować odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Urządzenia są objęte nadzorem Urzędu Dozoru Technicznego, a w ich konstrukcji zawarto wiele rozmaitych zabezpieczeń. Jednym z tego typu systemów są prowadnice i chwytaki montowane na przeciwwadze oraz przy kabinie. W razie awarii ich zadaniem jest unieruchomienie kabiny przez zaciśnięcie się na prowadnicy. Nad prawidłową pracą urządzenia czuwają także ograniczniki prędkości, systemy ryglowania drzwi przystankowych czy montowane na przeciwwadze i samej kabinie zderzaki.