Windy, podobnie jak wszystkie urządzenia techniczne wymagają odpowiedniego serwisowania i regularnych przeglądów. W przypadku, gdy urządzenie jest już bardzo wyeksploatowane i nie odpowiada oczekiwaniom użytkowników, zdarza się, że osoby zarządzające budynkiem podejmują decyzję o wymianie dźwigu na nowy.
Przed instalacją nowego urządzenia niezbędny jest uprzedni demontaż windy. Przyjrzyjmy się temu, jak jest skonstruowana winda i jakie prace trzeba wykonać przy jej demontażu.
Konstrukcja wind
Windy mogą mieć różną konstrukcję i rodzaj napędu. Jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań jest jednak napęd elektryczny, dostarczany dzięki silnikowi umieszczonemu w maszynowni dźwigu. Moc przekazywana przez silnik trafia do koła ciernego, po którym poruszają się liny nośne urządzenia. Dzięki tarciu między kołem a powierzchnią liny silnik może, obracając koło, zmieniać położenie kabiny, do której przymocowane są liny nośne. Dla zapewnienia równowagi całego układu do drugich końców lin nośnych jest zamocowany specjalny obciążnik o masie zbliżonej do masy kabiny, tzw. przeciwwaga. Za sprawą równomiernego obciążania lin nośnych liny na kole napędowym są właściwie napięte i zapewniają odpowiednie dla pracy całego dźwigu tarcie.
W szybie, w którym porusza się winda, są zamontowane systemy zapewniające stabilność i bezpieczeństwo dla poruszającej się kabiny. Są to m.in. specjalne szyny, które pełnią funkcję prowadnic. System jest także wyposażony w ograniczniki prędkości i chwytaki pomagające w wyhamowaniu i zatrzymaniu kabiny. Na każdym piętrze zamontowane są drzwi przystankowe z układem ryglowania. Poza nimi do wyposażenia należą także m.in. elementy sterujące w postaci kasety montowanej w kabinie oraz przycisków przywołujących na poszczególnych piętrach.
Demontaż windy
Demontaż wind wiążę się z koniecznością usunięcia całego wyposażenia dźwigu. Rozbierane są zatem zarówno same kabiny, jak i przeciwwagi oraz system olinowania. Prace obejmują także demontaż silnika i układu sterowania w maszynowni oraz infrastruktury znajdującej się w szybie, tj. prowadnic, zderzaków, czujników oraz całego oprzyrządowania.