Jak skonstruowana jest winda?

Widząc serwis wind w pracy, na uczelni lub w bloku, często zastanawiamy się, jakim awariom ulegają podobne urządzenia oraz z jakich elementów składa się ich konstrukcja. Dziś nie wyobrażamy sobie życia bez tego rozwiązania zarówno w budynkach mieszkalnych, jak i użytkowych. Warto więc przyjrzeć się bliżej temu powszechnemu wynalazkowi, którego początki istnienia datuje się na ponad 2000 lat temu.

Winda elektryczna

Sercem każdej windy jest jej napęd, który może być elektryczny (zwany również linowym) lub hydrauliczny. Popularne windy elektryczne są zawieszone na stalowych linach, które są przymocowane do ramy kabiny i przebiegają wokół koła linowego, napędzanego przez wciągarkę. Silnik elektryczny napędza koło linowe, dzięki czemu kabina jest unoszona lub opuszczana w zależności od kierunku jego obrotów. Oprócz tego konstruując windę, po drugiej stronie koła linowego zawiesza się przeciwwagę o ciężarze ok. 40% udźwigu. Działanie zespołu napędowego urządzenia można ulepszyć dzięki modernizacji wind.

Mechanizmy zabezpieczające

Niektóre osoby odczuwają strach związany z wejściem do windy i nie korzystają z niej. Urządzenia te są jednak wyposażone w szereg zabezpieczeń przed ewentualną awarią. Najważniejszym z nich jest ogranicznik prędkości, który mierzy szybkość poruszania się kabiny. Dzięki niemu winda zatrzymuje się bez gwałtownego hamowania. Nowe windy posiadają także zderzaki w podszybiu, które niwelują impet uderzenia w przypadku niezadziałania chwytaków.

Należy również pamiętać, że wiele powszechnie znanych mitów o jeździe windą jest fałszywych, np. ten, że przeciążona kabina spadnie. Tak naprawdę w tej sytuacji winda wcale nie ruszy. Wiele osób uważa także, że może się po prostu urwać, ponieważ wisi na jednej linie. Faktem jest, że każda winda posiada od 4 do 8 lin w zależności od jej rodzaju. Serwisanci kontrolują sprawność każdej z nich i wymieniają cały komplet w przypadku uszkodzenia pojedynczych sztuk.