Jakie komponenty są najczęściej wymieniane w windach?

W przypadku awarii windy lub zużycia poszczególnych komponentów, wymiana części może być niezbędna w celu zapewnienia bezpiecznego i efektywnego działania windy. W dzisiejszym wpisie chcielibyśmy przyjrzeć się tym częściom zamiennym, które najczęściej wymagają naprawy lub wymiany w windach.

Części zamienne do wind – zespoły napędowe i sterowania

Zespoły napędowe i sterowania to komponenty wind, które odpowiadają za ruch i kontrolę kabiny windy. Składają się m.in. z silnika, hamulca, przekładni, koła ciernego, liny nośnej, czujników prędkości i położenia oraz centrali sterującej. Napęd i sterowanie są narażone na zużycie mechaniczne i elektryczne, dlatego wymagają częstej kontroli i wymiany.

Najczęściej wymieniane komponenty na części zamienne do wind w zespołach napędowych i sterowania to:

  • silnik – ulega zużyciu z powodu tarcia, przegrzania lub przeciążenia,
  • hamulec – ulega zużyciu z powodu tarcia, zużycia okładzin lub sprężyn,
  • przekładnia – ulega zużyciu z powodu tarcia, zużycia zębów lub pasów,
  • koło cierne – przenosi ruch obrotowy z przekładni na linę nośną, zużywa się z powodu tarcia, zużycia rowków lub uszkodzenia liny nośnej,
  • linia nośna – oprócz tarcia, zużywa się z powodu rozciągania, skręcania lub korozji,
  • czujniki prędkości i położenia – ulegają zużyciu z powodu zabrudzenia, uszkodzenia lub utraty kalibracji.

Windy wymagają regularnej konserwacji, a czasami również wymiany części zamiennych, aby zapewnić ich bezpieczne i sprawnie działające funkcjonowanie.

Części zamienne do wind – drzwi i kabina

Drzwi i kabiny to komponenty, odpowiadające za komfort i bezpieczeństwo użytkowników.

Najczęściej wymieniane części to:

  • panele – panele ulegają zużyciu z powodu zarysowań, wgnieceń lub pęknięć; o ile zarysowania można zniwelować, o tyle wgniecenia i pęknięcia kwalifikują ściany kabiny do wymiany,
  • rolki i prowadnice – umożliwiają płynny ruch drzwi; ulegają zużyciu z powodu tarcia, zużycia lub uszkodzenia,
  • napędy – otwierają i zamykają drzwi kabiny; ulegają zużyciu z powodu przegrzania, przeciążenia lub uszkodzenia,
  • czujniki i sygnalizatory – ulegają zużyciu z powodu zabrudzenia, uszkodzenia lub utraty kalibracji.

Zarówno komponenty kabiny, jak i drzwi są narażone na zużycie mechaniczne i estetyczne, dlatego wymagają częstej kontroli i wymiany.