Krótka historia windy osobowej

Popularne przysłowie głosi, że potrzeba jest matką wszelkich wynalazków. Mówi o tym, iż człowiek jest w stanie rozwiązać każdy problem i wyjść z każdej sytuacji, wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności. Nie inaczej było w przypadku stworzenia windy osobowej. Początków tego tak dzisiaj powszechnie używanego urządzenia należy szukać już w starożytnym Rzymie. Jak rozwinęła się konstrukcja windy i kto miał największy wpływ w jej rozwój?

Przełomowe początki windy ze starożytności

Źródła historyczne wskazują, że tego typu konstrukcje funkcjonowały m.in. w pałacu Nerona i Koloseum, gdzie było zamontowanych około 20 urządzeń tego rodzaju, a był to rok ok. 50 naszej ery. Działały na zasadzie przeciwwagi, która po podniesieniu do określonej wysokość i jej zwolnieniu była siłą napędową urządzenia. Warto wspomnieć, że ówczesne konstrukcje za sprawą odpowiedniego olinowania umożliwiały wjazd aż 20 gladiatorów na arenę toczących się walk.

Rewolucja w działaniu windy

Prawdziwy przełom w kontekście windy osobowej nastąpił wraz z wynalezieniem silnika parowego. Powstało wówczas wiele rozwiązań opartych o pasy transmisyjne wyposażone w przekładnie zębate. Jednak zastosowanie ich na masową skalę zostało zastopowane ze względu na bezpieczeństwo osób korzystających.

Pierwszą bezpieczną konstrukcję datuje się na rok 1853, kiedy to Elisha Otis zaprezentował swój wynalazek na odbywającej się w Nowym Jorku Wystawie Światowej. Natomiast pierwszą windę osobową zainstalowano już w cztery lata po tym wydarzeniu. Pierwsze windy miały zastosowanie w górnictwie i to zarówno przy transporcie urobku, jak i górników.

Jeszcze do niedawna montowanie wind osobowych odbywało się tylko w budynkach mieszkalnych, które posiadły minimum pięć pięter. Obecnie instalowane są również w mniejszych konstrukcjach.

Aktualnie windy wykorzystują napęd elektryczny lub hydrauliczny, a bardzo rzadko śrubowy. Sporą popularnością cieszą się także tzw. dźwigi bez maszynowni. W tym przypadku nie ma potrzeby przeznaczania dodatkowego pomieszczenia na maszynownię. Wszystkie bowiem elementy umieszczono we wnętrzu szybu dźwigowego.