Na pasach i na linach – sposoby zawieszania wind

Windy są urządzeniami powszechnego użytku. Profesjonalnie nazywa się je dźwigami elektrycznymi. Miliony osób i towarów na  świecie przemieszcza się w ciągach komunikacyjnych budynków mieszkalnych, handlowych i innych. Windy również znalazły swoje szerokie zastosowanie w przemyśle, w fabrykach czy kopalniach. Dźwigi zazwyczaj są umieszczone w szybach zamkniętych lub półotwartych o konstrukcji murowanej lub żelbetowej. A jak to się dziej, że winda nie spada z liny?

Historia windy

Pierwsza współczesna winda osobowa została uruchomiona w 1857 roku. Mechanizm, za pomocą którego porusza się winda był wielokrotnie udoskonalany przez inżynierów z całego świata. Pierwsze winy były wykorzystywane w starożytności, już w pierwszym wieku przed naszą erą. Okazuje się, że nie wszystkie windy są takie same.

Liny, czy pasy

Najpopularniejszym rozwiązaniem jest dźwig elektryczny o napędzie liniowym. Kabina wisi na linach i jest napędzana wciągarką linowa. W skład mechanizmu wchodzą jeszcze koła cierne i przeciwwaga. Pewnie wiele osób zadaje sobie pytanie, czy lina może się zerwać. Oczywiście, że może. To jednak wcale nie oznacza, że zacznie bezwładnie spadać w dół.  We wszystkich windach znajduje się hamulec bezpieczeństwa. Dzięki niemu kabina utyka w prowadnicach i jest stopniowo wyhamowywana, aż do zatrzymania.

W najnowocześniejszych rozwiązaniach windy poruszają się za pomocą stalowych pasów pokrytych poliuretanem. Są one bardziej wytrzymałe, mimo że ich grubość wynosi tylko 3mm. Windy zawieszone na pasach nie zawsze są lepszym rozwiązaniem. Mimo że jest bardziej komfortowa dla użytkowników, ekonomiczniejsza. Wybór windy w dużym stopniu zależy od charakterystyki pracy oraz parametrów i funkcjonalności, które chcemy uzyskać.