Rodzaje napędów w windach i dźwigach

Technika dźwigowa, ułatwia na co dzień życie wielu osób, zarówno ze względu na zwykłe ciągi komunikacyjne pieszych, jak i pomoc w procesach zawodowych. Do przewozu ludzi stosuje się te z napędem elektrycznym przekazującym ruch do platformy transportowej za pomocą przekładni i lin. Jakie są inne rodzaje napędów?

Windy linowe i budowlane

Lina ma za zadanie unieść ciężar windy z ludźmi, jednocześnie zmieniać swoją długość, nawijając się na bęben. Przekładnia ma za zadanie zwiększać siłę nośną silnika elektrycznego przekazywaną na linę i jednocześnie być hamulcem. To ostatnie zadanie realizowane jest poprzez samohamowność przekładni. Jeżeli silnik nie kręci się w żadną stronę, ruch przekładni jest samoistnie zablokowany. Ma to wpływ na bezpieczeństwo i ułatwia automatyczne sterowanie windą. Szczególnym przypadkiem windy linowej są dźwigi budowlane. Te na wysięgniku żurawia mają przesuwny wózek, na którym podwieszone liny podnoszą ciężkie materiały budowlane, często na znaczne wysokości. Zastosowany tutaj napęd również ma charakter elektromechaniczny.

Winda z napędem hydraulicznym

Innym rodzajem wind są modele z napędem hydraulicznym. Sprawdzają się one w różnego rodzaju rampach załadowczych pojazdów, dźwigów mobilnych na samochodach ciężarowych czy zwyżkach. Hydraulika przenosi duże siły przy stosunkowo kompaktowej budowie. Windy często są składane na czas transportu. Ich budowa składa się z kilku bloków funkcjonalnych. Są to: pompa hydrauliczna, napędzana silnikiem elektrycznym bądź bezpośrednio z napędu silnikowego pojazdu, systemu rozprowadzenia oleju wraz z rozdzielaczem kierunkowym operatora, często częściowo elektrycznym, siłowników hydraulicznych wykonawczych sprzężonych z częścią mechaniczną platformy. Tak wykonane systemy podlegają obowiązkowym przeglądom okresowym, usterki są usuwane na bieżąco, głównie w formie prewencyjnej a załoga obsługująca musi mieć odpowiednie przeszkolenie i uprawnienia.